این متن سخنرانی مکتوب شده دکتر محمد حسن قدیری ابیانه  سفیر سابق کشورمان در همايش بين المللي " زن و تبعيض"است که درکشور مکزیک برگزار گردید

 

از ديدگاه اسلام، خداوند، نه زن است و نه مرد، نه پدر است و نه مادر. * خالق همۀ جهانيان است. خداوندي است كه آدم و حوّا را آفريد و ما همه فرزند آنها هستیم.


 
زن در ايران

اجازه بدهيد درابتدا، درمورد زنان ايران سخن بگويم. 64% از جمعيت  چهار ميليوني دانشجويان ما را، 60% پزشكان، 35% اساتيد دانشگاه، 80% از معلمين و 30% از كارمندان دولت را زنان تشكيل ميدهند. رقم 64 درصدي دانشجويان دختر، خبر از آن مي دهد كه ايشان از موقعيتهاي اجتماعي بيشتري در آينده برخوردار خواهند بود. سخنراني من، متمايز، منتقدانه و از دیدگاه یک مسلمان می باشد.

براي صحبت از زن، ميبايستي از رابطۀ ميان زن و مرد نيز سخن گفت.

در اسلام، رابطۀ زناشويي يك عرف قبيح لیکن ضروری برای بقای نسل به حساب نمي آيد**، بلكه امری مثبت و نیاز بیولوژیک انسان  و موهبتي ضروري محسوب می گردد. از اينرو پيامبر اسلام (ص) فرموده است: " ازدواج، نیمی از ايمان است." بنابراين جذابيت فيزيكي يك موهبت الهي محسوب مي شود. جاذبۀ جنسي اگرچه در اسلام يك ارزش است اما از آن بعنوان ارزشي زناشويي ياد ميشود كه نميبايست به ارزشي اجتماعي يا تجاري مبدل شود.

از اينرو، زنان مسلمان در خانه، خود را نمي پوشانند و هنگاميكه زنان و مردان در خلوت زناشويي با همسران خويش بسر مي برند، به مطلوب ترین وجه نزد همسر خود حضور می یابند. اما هنگاميكه از منزل خارج مي شوند،‌ از آنرو كه نبايد در پي جذبۀ فيزيكي و جنسي باشند، خود را مي پوشانند. نه مردان و نه زنان، در اسلام، حق ورود جاذبۀ فيزيكي به روابط اجتماعي را ندارند.

از ديدگاه اسلام، ارزش اجتماعي زن ربطي به اندازۀ دور كمر، بلندي قد، وزن، رنگ پوست و يا نژاد وي ندارد. بلكه ارزش اجتماعی وی بستگي به دانايي، ايمان، عملكرد انساني، اجتماعي، سياسي و توانایی های كاري او دارد.

ما، استفاده از بدن زن براي فروش محصولات را، توهيني به مقام زن مي شماريم. توسل به جذبۀ فيزيكي زن، براي كار در فروشگاه را توهين، ظلم و تحقيردر حق وي تلقي مي كنيم.

نگاه به جاذبۀ جنسي  به چشم يك ارزش اجتماعي و تجاري، سر منشأ تبعيض خواهد بود، زيرا كسي كه از اين جذابيتها برخوردار نيست، محكوم به از دست دادن بسياري از موقعيتها بوده و همچنين از احترام كمتري نيز بهره مند خواهد شد.

 

عدالت در حقوق

وجود تفاوت ميان مرد و زن، به تبع از نوع آفرينش ايشان را به رسميت مي شناسيم. نميتوان منكر اين تفاوت شد. اين زن است كه ميتواند مادر شود و بالطبع داراي تفاوتهاي  خاص با مرد مي باشد. زنان و مردان در بسياري از موارد به هم شباهت دارند و در بعضي موارد، متفاوتند. مرد و زن مكمل يكديگرند.

از اينرو، ما با در نظر گرفتن تفاوت ميان زن و مرد،  نه از برابري حقوق، بلكه از برقراري عدالت در حقوق سخن مي گوييم.

با ناديده گرفتن اين تفاوتها و تنها، صحبت كردن از تساوي به اين باور منجر خواهد شد كه مرد نبايد مسئول هزينه هاي خانواده باشد، آنچه كه با بحث تساوي تقارن دارد. در اسلام، امر شركت در جنگ در صورت لزوم بر عهدۀ مرد است. بنابراين انجام خدمت نظام وظيفه در ايران براي زنان اجباري نبوده و براي مردان اجباري است. هيچكس نميتواند آنان را مجبور به اين كار نمايد. معذلك، به رسميت نشناختن اين تفاوتها و در نظر نگرفتن حقوق خاص و متفاوت براي زنان و تنها سخن گفتن از برقراري مساوات، از نظر ما به نفع زن نخواهد بود. البته كه همواره ميبايست اين اختلافات را در نظر داشت.

پيامبر اسلام (ص) مي فرمايند:

"يك ساعت (برقراري) عدالت بهتر از شصت سال عبادت است." اين عدالت ميبايست در حق همگان و بخصوص در حق زنان و كودكان به اجرا در آيد. ایشان می فرمایند "زنان مانند گل هستند، با آنها به خشونت رفتار نكنيد."

 

 كودكان
در اين كنفرانس، از كودكان دختر و پسر سخن گفته شده است. قبل از اسلام، كودكان دختر خود را زنده به گور مي كردند، چرا كه داشتن فرزند دختر، مايۀ سرافكندگي خانواده به شمار مي آمد. پيامبر ما (ص) فرموده است: "فرزند پسر نشانه نعمت الهي و فرزند دختر نشانه رحمت الهی است." هنگامي كه خداوند مي خواهد خانواده اي را از نعمت برخوردار نمايد به وي فرزند پسر و هنگاميكه بخواهد آنرا از رحمت خویش برخوردار كند به وي فرزند دختر عطا مي كند.

 

ظلم مضاف

ظلم در حق زن تنها ظلم به زنان نیست بلكه مردي كه در حق زن ظلم روا مي دارد بنوعي خويشتن را نيز مورد ظلم قرار مي دهد. چه مرد و چه زن، بايد زندگي سالمي داشته باشند و با ظلم روا داشتن در حق ديگري و به تبع آن ظلم به خويشتن، حق زندگي سالم از انسان سلب خواهد شد. حضرت علي (ع)، مرد شمارۀ دوي اسلام مي فرمايد: "كسي كه ظلم را مي پذيرد، همدست و شريك ظالم است."  فرد مسلمان، نه تنها حق ندارد به كسي ظلم كند، بلكه نبايد ظلم را نیز بپذیرد.

از ديدگاه ما، زناني كه حضور در اجتماع و بهره گيري از جذابيت جنسي خود  در روابط اجتماعي و تجاري را مي پذيرند، بنوعي شريك جرم افرادي هستند كه به چشم ابزار به آنها مي- نگرند. در اسلام، لذت جنسي تنها محدود به رابطۀ زناشويي بوده و هرگز نبايد به ابزاري در روابط تجاري و اجتماعي بدل شود. چرا كه اين امر به تحريك هيجانات جنسي منجر شده كه بدنبال آن خشونت و تعدي را بهمراه خواهد آورد. به اين دليل، نمایش تصاویر برهنه و مستهجن از هر نوع آن، در اسلام حرام و ممونوع شمرده مي شود.

در ايران، اگر در شهري با يك ميليون جمعيت، يك مورد تجاوز در طول یک سال بر عليه زني صورت پذيرد، از آن به منزلۀ يك فاجعه عظيم ياد خواهد شد. در مقابل، در برخي از كشورهاي غربي كه در آنها جاذبۀ جنسي  يك ارزش اجتماعي و تجاري محسوب مي شود، اين رقم بسيار بالاست.

 

حق به نمايش گذاردن جاذبۀ فيزيكي

در بسياري از كشورهايي كه در آنها به زنان اجازه داده مي شود تا با هر نوع پوشش دلخواه وارد اجتماع شوند و در آنها، همجنس بازان از آزادي عمل برخوردارند، اگر زني نخواهد بدن خود را در معرض ديد عموم قرار دهد، با تبعيض و وازدگي مواجه خواهد شد. بطور مثال در فرانسه، دانش آموزان دختر مسلماني كه بخواهند از پوشش اسلامي استفاده كنند، اجازۀ تحصيل و يا كار نداشته و مورد تبعيض واقع مي شوند. اگر حضرت مريم (س) در اين دوران و در فرانسه زندگي مي كرد، حق برخورداري  از اين حقوق اساسي، از او سلب مي شد


معذلك هيچگاه شاهد اعتراض سازمانهاي مدعی حمایت از حقوق زنان در رابطه با تبعيض روا داشته شده بر عليه زنان مسلماني كه  مي خواهند از پوشش اسلامي استفاده كنند، نبوده ايم. اعتراضي كه بايد انجام مي شد و هرگز صورت نگرفت.

 

همجنس گرایی و زناي با محارم

در اين كنفرانس در رابطه با حقوق همجنس بازي بسيار سخن گفته شده و براي توجيه آن، از حق و ارادۀ دو شخص بالغ صحبت به ميان آورده شده است. بر اين مبنا، حتي مي توان زناي ميان والدين و فرزندان و يا در بين خواهران و برادران را مورد توجيه قرار داد. باين ترتيب، در آينده اي نه چندان دور شاهد همايشهايي با نام :"روابط فارغ از تبعيض"، در دفاع از حق زناي ميان محارم خواهيم بود.

برخي، از مادر طبيعت يا مادر زمين حرف مي زنند***. ما رابطۀ ميان دو مخلوق هم جنس را در طبیعت مشاهده نمی کنیم و این روابط نامشروع را طبيعي نمي دانيم. از نگاه اسلام، همجنس گرايي يك انحراف و يك گناه به شمار مي آيد.

مطالعات انجام گرفته در ايالات متحده نشان از آن دارد كه افراد همجنس باز، بطور متوسط، 25 سال كمتر از افراد عادي عمر مي كنند.

 

ملاحظات:

*در مسیحیت خدا سه تا است. خدای پدر، خدای پسر و روح القدس. بنابراین حداقل خدای پدر و پسر مرد هستند و روخ القدس را نیز در تصاویر به صورت کبوتر نشان میدهند.

** در مسیحیت روابط زناشویی یک امر بد اما ضروری برای بقای نسل بشر محسوب می گردد. لذا کشیشان و راهبه ها ازداج نمی کنند تا به خدا نزدیک تر باشند.

*** بومیان مکزیک از عبارت مادر زمین استفاده می کنند.