نامه سری قدیری ابیانه به خاتمی در سال 1376 در مورد یارانه ها (متن کامل word)
باسمه تعالی
نامه سری به خاتمی در سال 1376 در مورد یارانه ها
محمد حسن قدیری ابیانه
کارشناس عالی مدیریت استراتژیک
من در سه سال پایانی دوره ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی معاون دفتر ایشان در امور ارتباطات و تبلیغات دولت بودم. وقتی خاتمی به ریاست جمهوری رسید نیز تا زمانی که ابطحی به ریاست دفتر برگزیده شود کماکان در این سمت باقی ماندم و با آمدن وی اولین معاونی که جایگزین گردید من بودم.
برای خداحافظی با رئیس جمهور جدید با ایشان ملاقات کردم و در این ملاقات بر ضرورت حذف یارانه ها و اختصاص این مبالغ کلان به توسعه و عمران و آبادانی کشور تاکید نمودم.
وی گفت سلسله مقالات مرا که در روزنامه اطلاعات تحت عنوان نقدی بر محو فقر نوشته بودم (طی 30 شماره) همه را خوانده است و آن را قبول دارد و به خاطر همین هم در تبلیغات انتخاباتی اصلا بر موضوعات اقتصادی تاکید نکرده است.
به او گفتم اگر یارانه ها را هدفمند نسازد طی 4 سال دوره ریاست جمهوری وی یا هشت سال در دوره بعدی کشور را فقیرتر تحویل رئیس جمهور بعدی خواهد داد و آمادگی خویش را برای کمک به وی در این راستا اعلام کردم.
با توجه اظهار علاقه وی به عمل به حذف یارانه های سوخت که بعدا نام هدفمند سازی یارانه ها بر آن نهاده شد، اینجانب به عنوان شخصیت حقیقی اقدام به تهیه طرحی نمودم که در آن زمان، طبقه بندی سری را برای آن انتخاب کرده و برای ایشان ارسال نمودم.
از آنجا که طبقه بندی نامه مذکور توسط شخص اینجانب به عنوان شخصیت حقیقی سری تعیین شده بود و اینک انتشار آن اشکالی ندارد، آن را منتشر می نمایم و اینکار از نظر حقوقی انتشار اسناد محرمانه دولتی محسوب نمی گردد.
خاتمی در دوران ریاست جمهوری خود هدفمند سازی یارانه ها را به اجرا در نیاورد، هر چند به دلیل اینکه مجلس ششم عملا در دست وی بود انجام آن امکانپذیر بود.
خاتمی در پایان دوره ریاست جمهوری خویش از اینکه نتوانسته است یارانه ها را هدفمند کند اظهار تاسف کرد. اقدامی که خوشبختانه در دلت دکتر احمدی نژاد عملیاتی شد.
بسمه تعالي
حضرت حجت الاسلام و المسلمين جناب آقاي خاتمي
رئيس محترم جمهوري اسلامي ايران
موضوع : پيشنهاد مراحل مختلف براي اصلاح سيستم پرداخت يارانهئ مواد سوختي و انرژي زا همراه با طرح تبليغي آن
با عرض سلام به استحضار ميرساند :
در راستاي پيشنهاد حذف يارانه سوخت و به كارگيري آن در جهت مصالح واقعي ملت و كشور پيشنهاد عملي و مرحله اي را با شفافيت يارانه سوخت آغاز ميگردد به پيوست تقديم مي نمايم .
استحضار داريد كه نفت مصرفي در داخل به صورت مجاني در اختيار پالايشگاه ها قرار ميگيرد و پالايشگاه ها نيز آنرا در اختيار شركت پخش فرآورده ها قرار مي دهد . لذا نفت مصرفي در داخل و 11 ميليارد دلار يارانه مواد سوختي و انري زا هيچ نمودي در بودجه ي دولت ندارد .
طرح شفافيت يارانه سوختي با درج قيمت نفت تحويلي به پالايشگاه ها در بودجه كشور و ثبت ميزان يارانه (حتي اگر ميزان يارانه تغييري نيابد ) در بودجه و ارائه مبلغ يارانه به شركت پخش وئبه عنوان مقدمه لازم براي اطلاع افكار عمومي مطرح گرديده و مراحل تگميلي و مقدمات لازم براي ورود به آن بويژه از ديدگاه تبليغاتي ذكر گرديده است .
گرچه مي دانم وقت حضرت عالي ارزش فراواني دارد و نبايد انتظار داشت گزارش هفت صفحه اي را مطالعه فرماييد ، كيكن اختصار ممكن در آن ملحوظ شده و مطالعه آنرا براي بررسي راههاي گذشتن از آتش اصلاحات پيشنهاد مي كنم و معتقدم تمام امكانات دولت بايد براي اجراي ان بسيج شود و بودجه سال 1377 كه در دولت در دست بررسي است بهعترين زمان براي آغاز آن مي باشد . اقدامي كه جمهوري اسلامي ايرالن را در جهت مثت به سرعت به پيش خواهد برد .
ضمنا چنانچه دولت بناي حذف يارانه ها نيز نداشته باشد انجام مراحل اول و دوم را كماكان سودمند مي دانم .
با احترام
محمد حسن قديري ابيانه
بسمه تعالي
موضوع : پيشنهاد مراحل مختلف براي اصلاح سيستم ژرداخت يارانه مواد سوختي و انرژي زا
متاستفانه حدود 11 ميليارد دلار يارانه سوخت هيچ انعكاسي در بودجه ي كشور ندارد و اين امر موجب مي شود ابعاد آن براي مردم و حتي مسئولين و كارشناسان و از جمله نمايندگان محترم مجلس شوراي اسلامي ، اساتيد ، مطبوعات و غيره روشن نباشد .
توليد نفت كشور حدود 25 ميليارد دلار است كه حدود 14 ميليارد دلار آن صادر گرديده ، در بودجه منظور گرديده ، در بودجه منظور ميگردد . ليكن 11ميليارد دلار باقي مانده بدون اينكه در بودجه ثبت شود تحويل پالايشگاه هاي كشور ميگردد . پالايشگاه ها آن را تصفيه نموده تحويل شركت پخش فرآورده هاي نفتي مي نمايند و اين شركت نيز آنر توزيع مي كند و فقط اينجاست كه بودجه اي محدوددر درآمد هاي دولت ثبت مي گردد .
پيشنهاد :
پيشنهاد مي شود جهت شفافيت يارانه سوخت و بروز آن در بودجه اقدامات ذيل صورت گيرد .
مرحله اول :
1- وزارت نفت ، نفت خام را با احتساب قيمت صادراتن آن (با احتساب مر دلار 3000 ريال ) به پالايشگاه هاي كشور تحويل داده ، مبلغ حاصله جزو درآمد هاي دولت محسوب گردد .
2- پالايشگاه ها با احتساب هزينه هاي توليد ، نرخ فرآورده ها را براساس قيمت تمام شده و سود عادلانه يا براساس نرخ صادرات فرآورده ها و يا براساس پيش بيني قيمت صادرات نفت خام در بودجه محاسبه و آنرا تحويل شركت پخش فرآورده ها نمايد .
3- دولت يارانه مورد نظر را از بودجه دولت در اختيار شركت فرآورده ها ي نفتي قرار داده و آن شركت نيز فرآورده را به قيمت يارانه اي در اختيار مصرف كنندگان قرار دهد .
مكتنيسم فوق بدون اينكه نياز به جابجايي دلار يا ريال باشد ، موجب مي گردد ، در آمد ها ، هزينه ها و يارانه ها در بودجه كشور نقش بسته ، امكان تجزيه و تحليل بهتر بودجه فراهم گردد.
اين مسئله بظاهر يك عمليات بانكي اضافي را برسيستم بانكي و دستگاه هاي اداري تحميل مي كند ، ولي براثر شفافيت بودجه ، موجبات افزايش آگاهي هاي عمومي فراهم آمده ، تجزيه و تحليل وضعيت بودجه كشور براي كارشناسان ميسر تر مي گردد
4-در جهت شفافيت يارانه ها ، مثل يارانه برق ضرورت دارد در برگ هزينه ي برق تحويلي به مشتركين ، قيمت واقعي برق مصرفي و ميزان يارانه اختصاص يافته ذكر و مبلغ را مصرف كننده بايد بپردازد مشخص گردد .
مثلا در برگ هزينه برق مصرفي نوشته شود :
برق مصرفي مشترك 100000 ريال
يارانه دولتي 80000 ريال
پرداختي توسط مشترك 20000 ريال
5- اقدام فوق در مورد يارانه ها ي ساير كالاها و خدمات نيز قابل اجرا و بلكه لازم الاجراست و انجام آن پيشنهاد مي شود .
مثلا در مورد برگ صورت هزينه آب ، گاز ، و تلفن و ....
همچنين در مورد بليط هاي صادره توسط شركت هاي هواپيمايي ، كشتيراني ، راه آهن ، اتوبوس راني و.... و نيز برگهاي عبور از اتوبان ها قابل اجراست .
6- درج قيمت هاي اصلي ، ميزان يارانه و قيمت براي مصرف كننده بر روي بسته بندي ها ي كالاهايي نظير كره ، پنير ، شير ، روغن ، برنج شكر و قند .
7- در مورد محصولاتي نظير نان ،بنزين ، نفت سفيد و گازوئيل نيز با نصب تابلو هايي در محل فروش به مصرف كنندگان كه قيمت واقعي ، ميزان يارانه و قيمت براي مصرف كننده ذكر شده باشد قابل اجراست .
در مورد فرآورده هايي كه با نفت كش ها به منازل و ... تحويل ميگردد نيز قيمت ها قابل درج بر روي نفت كش مي باشد .
مرحله دوم :
در مرحله دوم بايد فرآورده ها به قيمت واقعي عرضه شود و كساني كه مستحق دريافت يارانه هستند ، يارانه را متناسب با ميزان مصرف مجاز از سازمان يا مركزي كه مسئول اعده وجه به مصرف كنندگان بابت يارانه است دريافت دارند .
به عبارت ديگر با يك دست قيمت واقعي را پرداخت را پرداخت مي كنند و با دست ديگر يارانه را دريافت مي دارند .
مثلا كارخانه اي سوخت را به قيمت واقعي دريافت داشته و وجه آنرا مي پردازد و با ارائه رسيد به مركزي در وزارت صنايع مراجعه و وجه مورد نظر به عنوان يارانه را دريافت مي دارد .
يا شركت واحد مواد سوختي را به قيمت واقعي خريده و سپس يارانه را از مركز ويژه اي دريافت مي دارد .
مردم نيز پول مواد سوختي را به طور كامل پرداخته و وجه يارانه آنرا از مراكز ذي ربط دريافت مي دارند .
در اين مرحله شايد ايجاد مركزيت واحدي براي پرداخت يارانه ضروري باشد و شايد وازارت اقتصاد دارايي كه مسئول جمع آوري ماليات است ، براي پرداخت يارانه مناسبتر باشد كه اين موضوع قابل بررسي است .
مرحله سوم :
تا مرحله سوم ، شیوه امور بدین طریق است که هرکس مصرف بیشتری داشته باشد ، یارانه بیشتری را به خود اختصاص می دهد .
با توجه به غیر عادلانه بودن روش فوق دولت سقفی را به عنوان حداکثر سقف یارانه قابل دریافت مشخص می سازد و فقط یارانه را تا آن سقف پرداخت می کند .
مثلا سقف پانصد هزار ریال دوماه یا بیشتر از آن را به عنوان سقف یارانه دولتی برای مواد سوختی و انرژی زا برای هرخانوار مشخص می سازد و به مصرف بیشتذ آن یارانه نمی دهد .
چنین سقفی را می توان برای مجموع کل یارانه های دولتی تعیین کرد .
در مورد کارخانه و سایر موارد نیز دولت ضوابطی را مشخص می سازد . این اهرم همچنین به دولت این امکان را می دهد که در قبال پرداخت این یارانه ها به مراکز تولیدی در جهت مثبت آنان نقش بهتری ایفاء نماید .
انجام مرحله سوم موجب می شود شیوه نا عادلانه ی موجود ( که افراد هرچه ثروتمند تر ، پر مصرف تر و مسرف تر باشند سهم بیشتری از بیت المال را به صورت یارانه بخود اختصاص می دهند ) اصلاح شود .
بویژه تعیین سقف ربای حداکثر یارانه در ماه برای هر خانوار موجب میشود افراد معدودی که ثروتمند تر هستند مجبور به پرداخت هزینه بیشتری شوند و اکثریت در مقابل اجرای آن مقاومت نکنند ، بلکه با توجه به عادلانه بودن آن از آن حمایت نمایند . در نتیجه دولت خواهد توانست این سرمایه های ی را که امروزه بر باد می رود در جهت رفع محرومیت از محروم ترین اقشار و در جهت توسعه و عمران و آبادانی و پیشرفت کشور و در سایر امور لازم بکار گیرد .
مرحله چهارم :
در مرحله نهایی باید یارانه مواد سوختی فقط به کسانی تعلق گیرد که زیر خط فقر قرار دارند و بقیه بودجه در جهت بهبود وضع اقتصادی و رفاهی مردم از طریق افزایش تولید و انجام طرح های عمرانی ، آموزشی ، بهداشتی ، درمانی و تقویت پول ملی و در نتیجه افزایش قدرت خرید مردم بکار رود .
با توجه به اینکه یارانه مواد سوختی و انرژی زا یک و نیم برابر کل بودجه عمرانی کشور و معادل با کل ارز مورد نیاز برای امور کشور است ، تسریع در انجام مراحل فوق و تنظیم صحیح و شفافیت بودجه ضرونری و فوری ارزیابی می شود .
چگونگی آغاز و انجام طرح های پیشنهادی :
چنانچه دولت تصمیم به انجام پیشنهادات ارائه شده بگیرد باید از افشای کل طرح خودداری و هرمرحله را با طرح مقدمات لازم به اجرا گذارد .
چنانچه دولت حتی قصد کاهش یارانه ها و انجام تمام مراحل را نداشته باشد انجام مراحل اول و دوم که موجبات شفافیت یارانه ها و روشن شدن وضعیت واقعی اقتصادی کشور می شود به تنهایی آثار مثبت را ببار خواهد آورد .
الف : مقدمه مرحله اول
1- مناسب است رئیس جمهور طی پیامی با سخنرانی ای موضوع ضرورت آگاهی رساندن به مردم را مورد تاکید قرار داده اطلاع داشتن از امور توسط مردم را لازمه تحقق مشارکت مطلوب مردم عنوان سازند و توزیع عادلانه اطلاعات را در راستای عدالت اجتماعی مورد تاکید قرار دهند و از مردم بخواهند دولت را در این امر راهنمایی نمایند .
یکی از سازمان ها مثلا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یا سازمان برنامه و بودجه یا وزارت امور اقتصاد و دارایی می توانند برای جمع آوری نظرات مردم معرفی شوند .
2- ارائه سازماندهی شده پیشنهاداتی در رسانه ها برای شفافیت هرچه بیشتر بودجه و بیان ساده آن برای مردم مقدمات مرحله بعدی را فراهم می سازد .
3- رئیس محترم جمهور طی موضع گیری ای برای افزایش آگاهی عمومی جلوگیری از اتلاف سرمایه ، ایجاد موانع در راه سوء استفاده و امکان نظارت بیشتر عمومی از جمله توسط مجلس و مطبوعات ، بر لزوم شفتافیت بودجه و ثبت معادلات دولتی مورد تاکید قرار دهند .
4- موضوع شفافیت بودجه در دولت مطرح و مرحله اول طرح تصویب و در راستای شفافیت بودجه به اطلاع عموم برسد و تاکید گردد که از عموم انتظار دارند که با آگاهی از هزینه های واقعی از اسراف بپرهیزند تا بتوان از سرمایه ها در جهت بهتر استفاده کرد .
چناچه در همین جلسه هیات دولت تصویب گردد که صرفه جویی حاصل از مصرف فرآورده های نفتی صرف رفع محرومیت از مناطق محروم ، فقر زدایی ، هزینه بهداشت ، درمان و صرف آموزش و امثالهم خواهد شد اثر مثبتی درز افکار عمومی خواهد داشت .
همچنین از کلیه تولید کنندگان و مدیران خواسته شود که در طراحی های خود هزینه های ملی و واقعی و در نتیجه منافع ملی را مد نظر قرار دهند ، گرچه خود یارانه می گیرند و هزینه واقعی را پرداخت نمی کنند .
ب : مقدمه مرحله دوم
انجام مرحله اول موجب میشود وضیعت ناصحیح قبل روشن شده ، روشنگری های بیشتری برای اصلاح امور صورت گیرد . تاکید بر دریافت سهم بیشتر توسط ثروتمند تر ها از یارانه ها وعمومی ساختن این باور زمینه را برای ورود به مرحله دوم فراهم می سازد.
قبل از ورود به مرحله دوم و هنگام اعلام اتخاذ تصمیم به اجرای آن باید تاکید شود یاذانه هرچقدر بشود دولت انرا پرداخت خواهد کرد این امر مقاومت های اجتماعی را خنثی خواهد کرد .
ج : مقدمه مرحله ی سوم
با استناد به پرداخت های انجام شده به عنوان یارانه می توان موارد بسیاری را بدست آورد که افراد ماهانه چند صد هزار تومان یارانه می گیرند و این اقشار عمدتا از ثروتمندترها هستند . با ارائه اینگونه اسناد و طرح آن در مکطبوعات می توان از موضع عدالتخواهانه خواستار تعیین سقفی به عنوان حداکثر یارانه برای هر خانوار شد .
ضمنا باید برای مردم روشن شود که پول های حاصله از صرفه جویی از پرداخت یارانه صرف مصالح عمومی شده و به هیچ وجه در تشریفات و هزینه های زاید بکار نخواهد رفت . در این راستا باید اقدامات زیر صورت بگیرد .
- طی بخشنامه هایی تاکید شود که حق ندارند از این بودجه در امور تشریفاتی ، مراسم و یا حتی امور جاری هزینه گردد .
- تاکید شود که این بودجه صرف امور عمرانی و زیربنایی ، بهداشتی و آموزشی و رفاهی در مناطق محروم و برای محرومین
می گردد.
- تقویت حمل و نقل عمومی از محل این بودجه انجام و امر حمل و نقل با سرعت و شتاب زیاد بهبود یابد .
- برای اطمینان از صحیح هزینه شدن این بودجه شورایی نظارتی تشکیل گردد و افراد مورد اعتماد مردم در آن حضور یابند .
د : مقدمه مرحله چهارم
با طی مراحل سه گانه و مشخص شدن میزان یارانه و عواقب آن و ناعادلانه بودن آن و بویژه با مشخص ساختن راههای بهتر برای هزینه کردن بودجه های دولت در جهت مصالح عمومی ، می توان مقدمه مرحله چهارم را فراهم ساخت . از ارائه نتایج
صرفه جویی های به عمل آمده از محل عدم پرداخت یارانه اضافی را به اقشار ثروتمند تر در فراهم کردن زمینه ی اجرای مرحله چهارم باید استفاده کرد .
همچنین باید این مسئله را مطرح ساخت که ثروتمندان نه تنها نباید یارانه بگیرند ، بلکه باید مالیات نیز بپردازند ، این امر زمینه حذف یارانه برای ثروتمندان را فراهم می سازد و این سوال مطرح می شود که پس چه کسانی باید یارانه بگیرند . در اینجا بحث خط فقر مطرح می گردد . در مورد کارمندان دولت باید حقوق ها را اضافه کرد و آن را در عوض حذف یارانه آنان مطرح ساخت .
ضروریات طرح :
1- می بایست مرحله اول یعنی شفافیت بودجه و درج قیمت نفت مصرفی کشور و یارانه آن در بودجه سال1377 گنجاند . لذا مقدمات مرحله اولیه و انجام آن باید به سرعت آغاز شود.
2- قبل از هرچیزی باید مقام معظم رهبری ((مدظله العالی )) و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در جریان امر قرار گرفته و در صورت موافقت آنان طرح ذا به اجرا گذاشته شود . قبل از آغاز کار همچنین می بایست روسای قوای مقننه و قضاییه ، روسای نیروهای نظامی و انتظامی ، مقامات عالی مذهبی در جریان امر قرار بگیرند و حمایت لازم را از طرح به عمل آورند .
3- کل امکانات کشور در جهت توجیه افکار عمومی و خنثی نمودن توطئه های داخلی و خارجی که مطمئنا فعال خواهد شد بکار رود
4- مرکز قوی هدایت امر پژوهشی و تبلیغی و هماهنگی مربوط به حذف یارانه سوخت را به عهده گیرد . هرچه این مرکز قوی تر و موثر تر عمل کند ، عوارض امنیتی کمتری برای کشور پیش خواهد آمد .
5- نیروی انتظامی و امنیتی باید آمادگی لازم را برای برخورد لازم در مواقع ضروری با اخلالگران داشته باشند .
6- چون در مقطع اجرای مرحله دوم و سوم دستگاههای اجرایی در گیر پرداخت یارانه آن هم به مبلغ بیش 11 میلیارد دلار می شوند و بر اختیارات دستگاههای دولتی و در نتیجه کارشناسان و کارمندان مربوطه آن به شدت افزوده می شود . زمینه و احتمال بروز فساد اداری و مالی به شدت افزوده می شود و لذا ضمن اینکه باید تلاش کرد این دو مرحله هرچه کوتاهتر شده و زود تر پشت سر گذاشته شود ، ضروری است نظارت و بازرسی قوی ای در این ایام حاکم گردد.
7- گرچه بهتر است بودجه حاصله از صرفه جویی در طرح های دراز مدت هزینه شود ، لیکن برای هموار ساختن و عمل نمودن طرحها و پذیرش افکار عمومی ، در سالهای اول بلاید این بودجه صرف امور زود بازده گردد . مثلا افزایش وسائل نقلیه عمومی ، تکمیل بیمارستانها ، مدارس و .....
8- همانطور که قبلا گفته شد برای اطمینان مردم از صرف این بودجه حاصل از صرفه جویی در مواردی که منافع عامه مردم را در بردارد و اطمینان عموم از آنکه این بودجه ها به دست مدیران اجرایی صرف امور تشریفاتی ،اجرایی و احیانا زائد نخواهد شد ، مناسب است شورائی متشکل از مسئولین و افراد مورد اعتماد مردم برای نظارت بر چگونگی هزینه شده این بودجه تشکیل گردد.
9- حذف یارانه ها می بایست از حذف یارانه مواد سوختی و انرژی زا آغاز گردد و پس از تکمیل آن در صورت ضرورت حذف سایر یارانه ها در دستور کار قرار گیرد در نتیجه حذف سایر یارانه ها به هیچ وجه نباید مطرح گردد.
ملاحظات :
از آنجا که در مراحل اول و دوم بدون اینکه یارانه حذف شود و بدون اینکه بودجه دولت و دستگاه های اجرایی اضافه شود ، حجم وظایف و کار های اداری و بوروکراتیک دستگاههای مالی و اداری افزوده خواهد شد ، پیش بینی شود مسئولین مالی و اداری کشور از طرح فوق استقبال نکنند .
فقط با توجه به ملاحظات تبلیغاتی و در نتیجه امنیتی و سیاسی است که انجام کار بصورت مرحله ای را می طلبد و در حقیقت دو مرحله اول طرح ، مراحل مقدماتی هستند که لازمه ورود به مراحل بعدی و موجب عبور مطمئن تر و امن تر از آتش اصلاحات میگردد.
محمد حسن قدیری ابیانه
برای مشاهده تصویر نامه اینجا را کلیک کنید.