چهارشنبه 08 دي 1389

 قديری ابيانه:  منطق قرآن با زبانی قابل فهم برای جهانيان معرفی شود

گروه سياسی: سفير سابق ايران در مکزیک و استراليا با تأكيد بر اينكه بايد منطق قرآن با زبانی قابل فهم برای جهانيان معرفی شود، گفت: به يقين می‌گويم اگر بتوانيم اسلام را به زبانی كه همگان بفهمند و درك كنند بيان كنيم، بسياری آن را خواهند پذيرفت.

محمدحسن قديری ابيانه در ايكنا

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا)، «محمدحسن قديری ابيانه»، سفير پيشين ايران در مكزيك و كارشناس مسائل بين‌الملل با حضور در ايكنا، در نشستی تحت عنوان «اسلام و مسيحيت»، ضمن تشريح انحرافاتی كه در مسيحيت به وجود آمده است، به تفاوت ديدگاه‌های اسلام و يهوديت به دين مسيح پرداخت.

بخش اول صحبت‌های قديری ابيانه را در اين قسمت ببينيد!

قديری ابيانه با اشاره به مأموريت خود در مكزيك به عنوان سفير ايران، به ديدارها و گفت‌وگوهای خود پيرامون مسيحيت و اسلام در بين مسيحيان پرداخت و اظهار كرد: سؤالات و انتقاداتی به باورهای دين اسلام وارد می‌كردند، اما وقتی اين مسائل برای آنها تشريح می‌شد، برايشان جذابيت داشت.

وی افزود: در جلسات متعددی كه در موضوعات مختلف برگزار می‌شد، جمعاً حدود سيصدنفر از مسيحيان به اسلام روی آوردند و مسلمان شدند. در اين جلسات ابتدا در مورد انحرافاتی كه در مسيحيت به وجود آمده صحبت می‌شد و در ادامه چند حديث و روايت از اسلام برای آنها مطرح می‌شد و با اين شيوه عده‌ای مسلمان می‌شدند.

سفير سابق ايران در استراليا با معرفی كتاب خود، تحت عنوان «اين است اسلام» گفت: فضايی كه در مكزيك ديدم باعث شد اين كتاب را به دو زبان انگليسی و اسپانيولی بنويسم؛ اين كتاب برای مخاطبانی است كه پيش‌زمينه‌ای از اسلام ندارد و يا اطلاعات غلطی از اسلام داشته و از مذهب خودشان لااقل يك اطلاعات كلی دارند.

قديری ابيانه با بيان اينكه كتاب «اين است اسلام» با منطق ساده‌ای به معرفی انحرافات مسيحيت و باورهای راستين اسلام می‌پردازد، اظهار كرد: فردی اين كتاب را به اسقفی در شمال مكزيك داد و او با خواندن اين كتاب گفته بود كتاب بسيار بسيار خطرناكی است، چرا كه مبانی اسلام را مطرح و آن را با ديدگاه‌های مسيحيت مقايسه می‌كند.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به انكار حضرت مسيح(ع) توسط يهوديان تصريح كرد: پيروان واقعی حضرت ابراهيم(ع) و حضرت موسی(ع) كسانی هستند كه بعد از پيامبر خود پيامبران ديگر را نيز بپذيرند؛ پيروان واقعی حضرت موسی(ع) كسانی نبودند كه به موسی اكتفا و ميسح را انکار كردند.

اين كارشناس مسائل بين‌الملل به اشاره تورات به پيامبری حضرت مسيح(ع) تأكيد كرد و گفت: در اين كتاب وعده داده شده است كه پيامبری از بين برادران شما و شبيه به شما خواهد آمد؛ در انجيل نيز بر اين نكته صراحتاً اشاره شده است كه مسيح (ع) همان پيامبری است كه در تورات وعده داده شد.

قديری ابيانه با طرح راهكار انجيل برای شناختن پيامبر راستين اظهار كرد: در انجيل آمده است كه اگر كسانی ادعای پيامبری كردند از میوه آن حقانیت آنها را بشناسيد؛ اينكه امروز در غرب عليه اسلام تبليغ می‌شود، برای اين است كه بگويند ميوه اسلام ناسالم است.

سفير سابق ايران در مكزيك با بيان اينكه اگر كسی مسيحيت واقعی را بشناسد مسلمان می‌شود، تصريح كرد: مسيحی واقعی و پيرو واقعی حضرت مسيح(ع) كسی است كه وقتی پيامبر بعدی ظهور كرد، از او تبعيت كند.

قديری ابيانه به موضوع تثليث در مسيحيت پرداخت و گفت: همانطور كه مطرح شد، در تورات آمده بود كه پيامبری از برادران شما و شبيه به شما خواهد آمد و در انجيل نيز اين مسئله تأكيد شده بود، اما آنها مسيح (ع) را به عنوان خدا مطرح كردند. پيامبر مكرم اسلام (ص) نيز برای تأكيد بر بندگی خود، فرمودند قبل از اينكه به پيامبری برگزيده شوم، خدا مرا بنده خود آفريده است، پس مرا همانطور كه هستم مخاطب قرار دهيد، نه بيش از آن.

وی با بيان اينكه قرآن تصريح می‌كند كسانی كه اعتقاد به تثليث دارند، منطقی برای گفته خود ندارند، خاطرنشان كرد: در حالی كه اسلام تأكيدات فراوانی به تفكر و تعقل دارد، مسيحيت امروز بر مبنای دگم مذهبی قرار دارد؛ اگر به صورت منطقی بحث سه خدايی برای آنها تشريح شود، خودشان نيز آن را نخواهند پذيرفت.

قديری ابيانه با طرح فرضيه‌ای مبنی بر هم‌زمانی رسالت نبی مكرم اسلام (ص) با آغاز مطرح شدن خدايی مسيح از سوی مسيحيان خاطرنشان كرد: اين مسئله‌ای است كه بايد تاريخ‌دانان و علاقه‌مندان آن را بررسی كنند؛ اما آنچه از اين فرضيه بر می‌آيد اين است كه زمانی پيامبر بعدی ظهور کرد كه مسيحيان به نهايت انحراف رسيده بودند؛ همانطور كه در ظهور امام عصر(عج) اين مسئله مطرح شده است كه وقتی ظلم و انحراف به اوج خود برسد، زمان موعود فرا می‌رسد و حضرت برای هدايت بشر ظهور می‌كنند.

سفير پيشين ايران در استراليا به تفاوت‌های اعتقادی مسيحيت و اسلام پرداخت و گفت: كليسا به پيروی از انجيل اين‌گونه به مسيحيان می‌آموزد كه هرگاه كسی به صورت شما سيلی زد، سمت ديگر صورتت را پيش بياور، در حاليكه اسلام به پيروانش آموخته است كه نگذاريد كسی به شما سيلی بزند و ظلم كند. كليسا تبليغ می‌كند كه پذيرش ظلم نشانه ايمان به خداست، اما اسلام می‌گويد دفاع از مظلوم در برابر ظالم جبار خونريز نشانه ايمان به خداست.

وی با اشاره به اعتقاد مسيحيان به اينكه مسيح جنبه انسانی خدا بود كه برای بخشيده شدن انسان بايد قربانی می‌شد، تصريح كرد: اين نگرش كه خداوند مسيح را مأمور كرده است كه برای بخشيده شدن انسان در زمين قربانی شود، در حاليكه او را به گونه ای معرفی می کنند که گویا وی از سربازان رومی و مرگ می‌ترسد، توهين به حضرت مسيح (ع) است.

قديری ابيانه ديدگاه قرآن در اين مورد را مطرح كرد و ادامه داد: در قرآن آمده است كه پيامبران و اوليای خدا از مرگ نمی‌ترسند، همانگونه كه در داستان صبح حضرت اسماعيل(ع) آمده است وقتی اسماعيل متوجه شد خداوند پدرش را برای قربانی كردن او امر كرده، از حضرت ابراهيم (ع) می‌خواهد كه آن را اجرايی كند، در حاليكه اسماعيل(ع) در سنين نوجوانی قرار داشت و هنوز ه پیامبری هم مبعوث نشده بود؛ بنابراين ترس از مرگ برای پيامبران معنا ندارد.

اين كارشناس مسائل بين‌المللی با بيان اينكه سعی كرده‌اند ميسح را در انجيل غيرمنطقی جلوه دهند، تصريح كرد: معتقدم تحريفات انجيل توسط يهوديان صورت گرفته و امروز بر روی اين اعتقادات فكر و انديشه‌ای صورت نگرفته است، چراكه اساس دين را بر دگم مذهبی قرار داده‌اند و گفته‌اند كه درباره دين فكر نكنيد.

وی فرازی از نماز مسیحیان مبنی بر اينكه «ای پدر من! گناهان مرا ببخش، همانطور كه ما گناهان ديگران را می‌بخشيم» را عنوان و خاطرنشان كرد: مسيحيان در اين نيايش خود را الگوی خداوند برای بخشيدن معرفی می‌كنند و اين توهين به خداوند است؛ آنچه در ادعيه اسلام آمده است، بخشندگی را از ويژگی‌های خداوند می‌داند؛ همانطور كه آمده است «خدايا گناهان مرا ببخش، هرچند شايسته بخشش تو نيستم» و يا «گناهان مرا ببخش، چون بخشندگی از ويژگی‌های توست».

قديری ابيانه همچنين به چهره و شخصيت مسيح از نگاه مسيحيت اشاره كرد و افزود: از مسيح، انسانی ترسو و بزدلی تعريف شده و اين ظلم به حضرت مسيح (ع) است؛ به نظر می‌رسد ظلمی كه در انجيل تحريف شده به حضرت مسيح (ع) و حضرت مريم(س) و مسيحيت شده در جای ديگری نشده است.

سفير سابق ايران در مكزيك به يكی از داستان‌های انجيل اشاره كرد و گفت: در قسمتی از اين كتاب آمده است كه روزی مريم مقدس با فرزندانش به ديدار مسيح رفت، در حاليكه مسيح در حال سخنرانی در جمعی بود؛ وقتی مسيح متوجه آمدن مادرش شد، جمعيت حاضر را خطاب قرار داد و گفت اينها مادران و برداران من هستند و بدون اينكه به مادرش اعتنايی كند به سخنان خود ادامه داد، در حاليكه در قرآن آمده است وقتی حضرت مسيح(ع) در گهواره به زبان می‌آيد، می‌گويد خدا به من امر كرد كه با مادر پاكم مهربان باشم.

قديری ابيانه در بخش ديگری از سخنانش با تأكيد بر اينكه بايد منطق قرآن را با زبانی قابل فهم برای جهانيان معرفی شود، گفت: برخی افراد و گروه‌ها برای مقابله با اسلام منافع خود را در نظر می‌گيرند، لذا در برابر پذيرش و تبليغ اسلام می‌ايستند، اما بسياری منافعی ندارند و منطق قرآن را خواهند پذيرفت؛ به يقين می‌گويم اگر بتوانيم اسلام را به زبانی كه آنها می‌فهمند و درك می‌كنند بيان كنيم اين كار شدنی است.

اين كارشناس مسائل بين‌الملل با اشاره به سوزاندن قرآن و اهانت به مقدسات اسلام خاطرنشان كرد: اين كه می‌بينيد اهانت به دين ميبن اسلام در غرب صورت می‌گيرد به اين دليل است كه جوابی در برابر منطق قرآن ندارند.

سفير سابق ايران در مكزيك به برخی از معجزات قرآنی اشاره و اظهار كرد: در آيه‌ای از قرآن آمده است «فَإِذَا انشَقَّتِ السَّمَاء فَكَانَتْ وَرْدَةً كَالدِّهَانِ»(الرحمن،37)، آسمان از هم می‌شكافد و چون گل گلگون می‌شود؛ اخيراً عكسی از انفجار يك كهكشان گرفته‌ شده است كه مثل يك گل سرخ است.

وی تصريح كرد: اگر اين عكس را به ضميمه اين آيه از سوی دانشمندان هوافضا و ناسا بررسی شود، همين يك نكته برای بسياری حجت خواهد شد.

قديری ابيانه همچنين به داستان فرعون پرداخت و اظهار كرد: اين داستان در عهد عتيق اينگونه آمده است كه فرعون و لشكريانش در دريا غرق شدند، در انجيل آمده است كه همه لشكريان فرعون در آب غرق شدند، اما قرآن می‌گويد همه غرق شدند، فرعون توبه كرد، توبه‌اش پذيرفته نشد، اما جسدش را نجات داديم و به ساحل فرستاديم و حفظش كرديم برای اينكه عبرتی باشد برای ديگران( مضمون آيات 90 تا 92 سوره يونس).و

ی افزود: اجساد فراعنه مصر برای اولين بار حدود سال 1896 ميلادی از اهرام به صورت موميايی خارج شد؛ وقتی فرعون هم ‌عصر با حضرت موسی(ع) را شناسايی كردند، رئيس‌جمهور وقت فرانسه از دولت مصر خواست تا اين جسد را در اختيار آنها قرار دهد تا بر روی آن كارهای تحقيقاتی صورت گيرد.

اين كارشناس مسائل بين‌الملل با اشاره به نتيجه تحقيقات اين گروه تحقيقاتی گفت: اين گروه كه در رأس آن پروفسور «بوكای» قرار داشت نتيجه تحقيقاتشان اين بود كه اولاً در دريا مرده و دوم اينكه مدت زيادی را در آب نبوده است.

قديری ابيانه ادامه داد: «بوكای» در كنفرانسی كه در عربستان برگزار شد، يافته‌های اين گروه را مطرح كرد؛ پس از پايان كنفرانس، يكی از حاضران آيات مربوط به غرق شدن فرعون را برايش خواند و بوكای همانجا مسلمان شد.

وی در ادامه گفت: پروفسور بوكای در كتابی تحت عنوان «انجيل، قرآن، علم»  مسائل علمی را از نگاه قرآن بررسی می‌كند؛ يكی از نتايجی كه در اين كتاب ذكر شده اين است كه نه تنها هيچ آيه‌ای از قرآن را نمی‌شود با علم رد كرد، بلكه می‌توان بسياری از آيات را با علم ثابت كرد.

سفير سابق ايران در مكزيك به اشاره قرآن به دود بودن جهان در آغاز پرداخت و خاطرنشان كرد: تصويرهای ماهواره‌ای محيط‌های گازی در فضا را نشان می‌دهد و اين مطلب را ثابت كرده است.

قديری ابيانه كه ميهمان خبرگزاری قرآنی ايران بود، پيشنهاد كرد سازمان‌های دولتی و غير دولتی و اشخاصی كه در اين زمينه فعاليت‌های قرآنی دغدغه دارند، اينگونه تصاوير و نمونه‌ها را با آيات قرآن تطبيق دهند و آنها را با استفاده از فضای مجازی به سرتاسر جهان انتقال دهند تا همگان با اعجاز و منطق قرآن آشنا شوند.